Jogový paradox – flexibilita

Jogový paradox – flexibilita

Nemožem cvičiť jogu..Nie som dosť fexibilný…

To je asi najčastejších pár slov, ktoré napadnú každého začiatočníka a tak váha sa vydať na hodinu jogy. A práve v tomto predsudku je najväčší paradox. Lebo všetko je inak a pritom je to celé prepojené.

Tento blog postupne vysvetluje a odhaľuje, čo sa vlastne skrýva za slovom FLEXIBILITA. Osobne mi veľmi pomohlo toto poznanie a posunulo moju jogovú prax niekam inam, niekam, kde je to, čo sa ukrýva pod slovom flexibilita – nekonečné.

Popri bežnému chápaniu, jogové asány ukrývajú hlbšiu podstatu než len fyzickú flexibilitu. Môže sa nám zdať, že niekedy, ak nás inštruktor tlačí ísť hlbšie a hlbšie,  hoc naše telo nie je k tomu zrovna anatomicky naklonené, môže nás to vnútorne zahanbiť. Toto zmýšlanie je veľká škoda, ak nás odradí od cvičenia jogy a tým od slobody vo všetkom.

Ak strávime väčšinu svojho času presne tam, kde sa cítime byť obmedzení bude nás to frustrovať ešte viac. Možno tento blog niekomu pomôže prehodnotiť a jednoducho začne, odhodlá sa vykročiť na cestu sebapoznania, cez telo objaviť silu mysle.

Pre mnoho skúsených cvičiacich nemá extrémna flexibilta žiadnu veľkú váhu. Joga učí hľadať balans medzi silou a ohybnosťou nielen počas jogovej praxe, ale predovšetkým aj v živote. Učí nás ako si zhojiť rýchlejšie nejaké zranenia, fyzické, ale taktiež aj psychické, ako robiť malé zmeny, ktoré vedú k veľkým výsledkom.

Ako môžeme zlepšenú flexibilitu prehĺbiť do nášho života mimo podložky? A ako nám môže pomôcť napríklad natiahnutie hamstringov (zadné stehenné svaly) zmeniť ako sa zachováme, keď nastane nejaký konflikt, či keď objímame niekoho koho ľúbime?

Keď sa nadýchneme a ohneme k palcom na nohách, väčšinou pociťujeme malý, či väčší odpor. Ak tam ostaneme visieť a pár krát sa ešte nadýchneme, môžeme cítiť, že svaly sa začnú uvoľňovať. A ak tam ostaneme dlhšie ako 90sekúnd, môžeme cítiť, že naše svaly začnú pociťovať tzv. strečový reflex. Tento reflex sa objavuje vtedy, keď sa svaly snažia skrátiť, keď práve naťahujeme. Keď pokračujeme v jemnom vyvíjaní tlaku na tieto svaly, spúšťame chemickú reakciu, ktorá zvyšuje svalovú elasticitu. Táto elasticita netrvá dlho, preto je dôležite ju opakovať hlavne pravidelne, nie nárazovo ako častokrát robíme prílišným tlačením sa do pozícii.

Áno, aj jogou si môžeme ublížiť, ak bude naším cieľom prílišná hĺbka, či ,,dokonalosť” asán, ktoré poznáme z jogových obrázkov.

Preto je výborné si uvedomiť hranice svojho tela a možno aj zámer s akým sa staviame na podložku. Možno je naším zámerom cítiť sa dobre vo svojom tele aj po 50tke a užívať si naďalej obľúbené pohybové aktivity, tanec, záhradku, či čokoľvek 🙂 Koľko ohybnosti človek potrebuje na to, aby to pre neho bolo primerané a zdravé? Čo je zdravá a čo nadmerná flexibilita?

Sú ľudia, ktorí majú hypermobilitu, dokážu sa poskladať do skrútenej jogovej asány takmer bez prílišného snaženia. Dokážu urobiť úžasné jogové pozície, ktoré v nás vyvolávajú slovíčko ,,waw,,. Avšak, to nemusí znamenať, že ich jogová prax je úplne vyvážená. Práve nadmerne flexibilní ľudia by mali zvážiť posilnenie práve ich slabšej stránky a cez jogu viac spevňovať ako otvárať kĺby.

Nájdenie svojho balansu medzi tým, čo je pre nás zdravé a čo je možno pre nás zraniteľné, by malo byť časťou hľadania našej osobnej cesty v joge.

V Yoga Sutras 2.6. Patanjali spomína ,,Sthira sukham asanam”, čo voľným prekladom znamená ,,Pozícia je príjemná a stabilná. Keď sme na podložke, je dobré si pripomínať vo všetkých asánach hladanie tohto yin-yangu medzi sukha (príjemné a ľahké) a sthira (stabilné a silné).  Na fyzickej úrovni to znamená kontrakcia (sthira) pričom zároveň naťahujeme (sukha).

Iba ak dokážeme byť extrémne jemní a poddajní, môžeme byť extrémne silní, hovorí jedno Zen-ové príslovie.

Hamstringy sa uvoľňujú, sú pokojné, lebo na druhej strane kosti, ich kamoši sa napínajú a je dobre známe, že všetky svaly pracujú v pároch. Správne zahriatie svalov pred tým, než ich začneme ,akčne používať, je veľmi dôležité, či už cvičíme vo vyhriatej miestnosti alebo sa vnútorne zohrejeme ujjayi dychom a sériou Pozdravu slnka. Nedostatočné zahriatie svalov je ako, keď vytiahneš Ferrari v mrazivej zime a chceš po ňom ihneď mega výkon. Studený motor sa môže ľahko poškodiť. Pre aktívnych ľudí, športovcov, je ešte podstatnejšie si uvedomiť, dôležitosť pomalšieho zohrievacieho štartu. Až potom si bezpečne môžeš užívať svoju jazdu.

Skoro každý človek sa stavia na jogovú podložku, aby sa stal viac flexibilnejší, avšak, čo v skutočnosti chcú je, že sa chcú cítiť viac otvorení. Keď sa telo dobre ponaťahuje, cítime príliv uvoľnenia a otvorenia, pocit, že nám to robí dobre. To je ten pocit, ktorý spočiatku na joge hľadáme a po ňom túžime a nie nevyhnutne pocit natiahnutia hamstringov. Ak všetko, o čo nám v joge ide, je dotknúť sa palcov na nohách a natiahnuť si svaly, tak narazíme na odpor.

Ak sa naučíme ako sa uzemniť, ako vybalansovať naše bedrové kĺby nad chodidlami, ako byť bdelí tu a teraz a popri tom všetkom pomaly zmierňovať našu stuhnutosť, tak potom nielen, že sa staneme viac flexibilní, ale aj múdrejší. A o to ide.

Naučiť sa inteligentne expandovať potenciál ohybnosti nášho tela, aby nás to naučilo byť viac otvorení, vnímaví a súcitní v našich životoch.

Aspoň to je to, v čo starovekí jogíni verili. A to je aj to, čo mnohí skúsení učitelia zažívajú na základe svoje dlhoročnej praxe.

Tak ako náš život, aj praktizovanie jogy je celoživotná cesta, nie je potrebné dosahovať cieľe, ak pociťujeme, že sa stávame viac trpezliví, bdelí a tolerantní ku každej zmene. Vďaka asánam, pranayame (dýchacím cvičeniam) a meditácii, ktoré sú navzájom prepojené, sa vytvára skutočná flexibilita – pokojnejšie odpovedáme, než reagujeme, miesto kriku a hnevu sa zhlboka nadýchneme, dokážeme pozorovať naše životné ,,drámy” a nerobiť z nich drámy ešte väčšie. Vyberáme si, ako a či sa chceme do nich zapojiť alebo nie.

Toto všetko sa môže zdať ako malý zázrak pre citlivú dušu v tomto tvrdom svete. A takou dušou sme vlastne všetci.

Keď ľudia príliš hľadajú v joge flexibilitu je dosť možné, že je to tak trochu symptóm vnútornej mentálnej neohybnosti. Stuhnutá mysel tvorí kritické stuhnuté telá. Byť skutočne flexibilný, je o tom, aby sme pocítili úplné prijatie. Tým, že uvítame našu neohybnosť, začíname nachádzať slobodu, aby sme boli viac flexibilní.

Kiež dovolíš aj tvojej mysli byť flexibilnou, kiež ťa neodradí stuhnuté telo pred pravidelným cvičením tvojej jogy. Kiež pocítiš zázrak jogy na vlastnej koži. 🙂

-Deni Ha

zdroj: k napísaniu ma inšpiroval článok Redefining Flexibility z časopisu Yoga Journal Special Issue
foto: Aďka Zelinová
legíny: Yoginess, prišli ku mne nečakane v obálke, ďakujem holkám z Yoginess za toto milé gesto. Sú jemné a ľahké ako môže byť aj flexibilta našej mysle!

Pridaj komentár

komentárov